Gamla motorer har ett härligt ljud , som t.ex. Bogserbåten ” Björn III” från Askerön som hade en 300 hk fyrcylindrig Skandiamotor .
Askeröns sista fraktfartyg , skonaren Silva Byggd i stål i Karlstad 1939, riggad som skonare, 227 kvm segel hade en tvåcylindrig Bolinder på ca 160 hkr med riktigt skönt ljud, som gjorde sin tjänst i hela 40 år, snacka om kvalitet. Under 22 år ägd av mina morbröder Asker på Stora Askerön liksom Bogserbåten Björn. Nu återfinns hon i Halifax i sin forna glans.
Och på tal om Bolinder motorer så finns en sådan i fartyget Yavari som trafikerar Titicaca sjön . Fartyget som 1861 i London gjordes som en byggsats i 2766 delar , skeppades sedan över till sydamerika, lastades på åsnor och bars till sjön som ligger på 3800 m höjd. 1914 försågs fatyget med en fyrcylindrig Bolinder av samma typ som Silvas på 320 hkr som fortfarande gör sin tjänst.
På Visingsö finns ett monument med anknytning till Stora Askerön. En vevaxeln har placerats som ett konstverk i hamnen och kommer från min morbror Henrys bogserbåt “Björn III” och dess fyrcylindriga Skandiamotor. Bogserbåten byggdes sedan om till passagerarfartyg, en period på rutten Gränna-Visingsö, och det var vid ett motorbyte som dess vevaxel omvandlades till ett konstverk. “Underliga äro herrens vägar”. Båten döptes senare om till “Ellen af Bohuslän” och skeppare ombord då var Harald Treutiger. Nu heter den “Ellen af Harstena ” och finns i Waldemarsvik.