Sverrevarvet

Under mina första levnadsår så bodde vi granne med Sverregården i Hisings Kärra. Gården där fram till 1920 talet Gillholms hade bott vilket ni kan läsa mer om under ”Gossen…

Det var Olof Traung som döpt gården till detta namn, han menade på att detta en gång varit kung Sverres land. Olof var var chef vid Sjöfartsmuseet men hade även skapat ett ”modellbåtsvarv” och till viss del leksakstillverkning, som till att börja med låg på Kyrkogatan men efter köpet av gården i slutet av 20-talet flyttats ut dit. Där fanns förövrigt sedan tidigare ett Pråmvarv vid älvkanten .

När vi bodde där var det hans son Björn som tagit över ruljansen och hans barn fanns där som lekkamrater. Äldsta dottern hette Ingela, det hade nog farfar bestämt, eftersom Olof Traung var mycket intresserad av kaparfamiljen Gathemhielm och skrivit en bok om dessa. Läs mer under ”Kapardrottningarna

Att vi kände familjen bidrog säkert till att när GP någon gång på 50 talet skrev om varvet så fick min storebror Bengt-Anders agera statist och det är alltså honom vi ser på fotona. Hans karriär i pressen startade alltså tidigt, men har väl efter det aldrig riktigt tagit fart.

Sin höjdpunkt hade varvet under 1940-1950 talet och som mest jobbade väl ett femtiotal där. Man värvade duktiga hantverkare från Orustvarven, och hade också ett hus intill med personalbostäder. 1960 talet brann varvet men byggdes snabbt upp igen.

Det är nästan lättare att räkna upp vad varvet inte har byggt. I produktionen under åren kan man nämna, jättemodellen av ostindiefararen ”Finland” på sjöfartsmuseet, Amerikalinjens ”Gripsholm” byggdes i 16 exemplar i skala 1:200, Mängder av votivskepp till kyrkor, varav det på fotot hänger i Masthuggskyrkans tak och skänktes dit av sjöfartsmuseet när kyrkan firade sitt trettioårs jubileum. Var man går på sjöfartsmuseet träffar man på modeller från Sverrevarvet. Sedan var det ju alla storvarven i Göteborg, storkunder som alltid ville ha modeller av sina nybyggen.

Bland de riktiga båtar varvet byggde kan man nämna att de första folkbåtarna byggdes där, sedan stjärnbåtar, långedragsjullar och eleganta havskryssare. Den kände båtkonstruktören Knud Reimers en del av dessa . Försvaret beställde servicebåtar och minsvepare. Även fiskebåtar fanns bland det som producerades där och på fotot de som skulle levereras till Island.

Dela denna historia: